Blog»O virtuálních operátorech » Proč jsou nabídky virtuálních o [...]

Proč jsou nabídky virtuálních operátorů takové, jaké jsou

Na serveru Lupa.cz se objevil zajímavý komentář majitele společnosti FAYN Telecommunications s.r.o. Jiřího Hlavenky k dosavadním cenovým nabídkám virtuálních operátorů.

Dobrý den,
je zde několik příspěvků (podobné jsou i na jiných diskusních fórech), ve kterých jsou nabídky virtuálních operátorů označovány jako nevýhodné, protože např. nenabízejí neomezené volání nebo levná data.

Je (domnívám se) jednoduché přijít na to, proč tomu tak je. Jistě ne tím, že by virtuální operátoři nechtěli vytvořit další tarify, o které by na trhu mohl být zájem: například tarif s levnými daty, případně tarify s neomezeným voláním. Virtuální operátoři ale mají k dispozici dané velkoobchodní nabídky od velkých operátorů a z těch musí vycházet - jinými slovy, postupují stejně jako jiní obchodníci, vezmou velkoobchodní cenu a k ní přihodí svou marži, a je zde maloobchodní (koncová) nabídka. Je to mírně zjednodušené, ale princip platí.

Pokud tedy v nabídkách něco není, znamená to, jak se lze snadno dovtípit, že na toto neexistuje velkoobchodní nabídka, či případně, pokud by virtuální operátoři vytvořili sami takovouto nabídku (např. neomezených tarifů) "na vlastní triko", riskují silný prodělek, jak si lze snadno spočítat.

(Velcí) mobilní operátoři dali virtuálům prostor pohybovat se pouze v určitém segmentu trhu, který se dá zjednodušeně označit jako "dvousetkorunoví klienti", a do té lukrativnější části trhu nechtějí moc nikoho pouštět. To platí o intenzivním volání (= neomezené paušály) i o moderním využití mobilních sítí - tedy data.

Spekulaci, zda mobilní operátoři vůbec obchodně "chtějí" virtuály nebo zda pouze formálně splnili podmínku ČTÚ, aby se dostali k dalším frekvencím, už nechám na čtenářích Lupy.

Nicméně je potřeba ještě dodat toto. Virtuální operátoři i tak dokáží snížit průměrné ceny za volání u nás, a to je pro koncového zákazníka velmi pozitivní. Jak je dobře známo, těžiště volání (průměrná útrata) se pohybuje právě mezi 200-300 Kč, jinými slovy silná většina klientů stejně neprovolá tolik, aby to oprávnilo koupi neomezeného tarifu za 700-800 korun. Volba neomezených tarifů u klientů je často vedená psychologickou úvahou "koupím si to, protože pak budu volat kolik chci". V praxi nicméně člověk volá, kolik potřebuje, a nikolik kolik chce - tedy výrazně méně.

Je ale pravděpodobné - aspoň já v to věřím - že "není všem dnům konec", že mobilní operátoři časem zpřístupní virtuálům i velkoobchodní nabídky v oblasti neomezených tarifů, jakož i výhodná data.

Jiří Hlavenka
Fayn Telecommuniactions s.r.o.
jednatel